Ród Zdobywców

                                         Ród Zdobywców 

                                      Plantageneci, Tom I

Thomas B. Costain

     Historia nie dla wszystkich jest ciekawa. Ja uwielbiałam starożytność, ponieważ nie musiałam tam się uczyć konkretnych dat, a przynajmniej niewiele. Większość materiału obejmowała opisy życia codziennego, wierzenia. Sięgnęłam po tę książkę, ponieważ zaintrygował mnie opis. A i oczywiście okładka. Kocham kolor bordowy i minimalizm ponad wszystko. 😍
     Sam autor, we wstępie zauważa, że historycy zamykają się w samych suchych faktach. Nikt nie powiedział, że historia nie może być opowieścią. Same fakty to nie wszystko. Historię tworzyli, tworzą nie tylko wielcy królowie ale też Ci urodzeni niższym stanem. Podoba mi się takie podejście. Kiedy pierwszy raz zobaczyłam tę książkę, tak jak zachwyciła mnie okładka tak przeraziła mnie objętość. Tyle faktów na raz? Jednak moje przerażenie nie do końca było zasadne. Podoba mi się podejście autora oraz sposób narracji. Podoba mi się forma opowieści oraz zwracanie uwagi na szczegóły, z punktu widzenia historii nieistotne, jednak mające olbrzymi wpływ na odbiór wydarzeń przez czytelnika. Całość czyta się bardziej jak opowieść, niż jako fakty historyczne, mimo, że w tej historii ich nie brakuje. Całość została wzbogacona o mapki, pozwalające czytelnikowi na zobrazowanie sobie, w jaki sposób przebiegały poszczególne starcia, pomiędzy wrogimi stronami. Bardzo fajnie, że w ciągłości tekstu znajdują się wtrącenia z cytatami, lub pogrubiona czcionka wskazująca miejsce w tekście, na które należy zwrócić uwagę.
    Nie oszukujmy się, nie jest to łatwa lektura. Nie przeczytałam jej na raz. Miałam drobne problemy ze zrozumieniem do końca drzewa genealogicznego władców i ich rodów, ponieważ autor używa również przydomków, przez co nie do końca wiadomo do kogo się odnosi. Powstaje przez to drobne zamieszanie. Nie zmienia to jednak faktu, że książka jest bardzo ciekawa i oceniając ją z mojej perspektywy laika, dosyć mi się podoba. Nie jest to książka na jeden wieczór, ani na dwa, jednak pozwoliła mi zrozumieć działanie niektórych mechanizmów lepiej oraz poznać postacie historyczne, które jak dotąd nie stanowiły dla mnie ciekawego obrazu.
OCENA ✪✪✪/5
                                                                                                                     Lubię To Czytam




Komentarze

Popularne posty